Въздушните възглавници - какво не знаем за тях

Системата на въздушните възглавници е измислена още през 50-те години на миналия век, след 60-те и 70-те се въвежда масово в автомобилостроенето, а след 90-те постепенно става задължителна. Днес е немислимо да има автомобил без такива. И въпреки това малко хора са наясно какво точно е това и как функционира. Ето малко факти и често задавани въпроси.

Какво представлява?

Целта на въздушните възглавници е да бъдат допълнение към защитата, осигурявана от коланите. Системата в най-общи линии се състои от модул за възглавниците с генератор за газ, сензори за сблъсък, система за мониторинг и индикаторна лампичка на таблото. Всичко това е свързано и се захранва от акумулатора, като в случай на катастрофа и прекъсване на връзката с акумулатора, въздушните възглавници се захранват от резервно захранване, което (в зависимост от автомобила) може да издържи между секунда и 10 минути.

Тъй като системата може да не бъде задействана в продължение на дълго време, е предвидено при всяко запалване тя да бъде тествана – обикновено затова присветва и лампичката на таблото. В същото време сензорите са настроени така, че възглавниците да не се включват при преминаване през неравности и дупки или при слаби удари.

Вярно ли е, че въздушните възглавници не се задействат, ако пътниците не са с колани?

Не, не е вярно. Но все пак има значение, както и някои разлики. Например колите, предвидени за европейския пазар, са с дизайн, който позволява оптимално „сътрудничество“ между защитата на коланите и въздушните възглавници. Причината е, че поставянето на колани в европейските държави е задължително. Тъй като в някои щати на САЩ примерно няма такова законово задължение, то част от автомобилите, предвидени за тамошния пазар, имат различен дизайн на системата. При всички положения обаче тя се задейства при удар, без оглед на това дали всички в колата са с колани. Съществуват модели, които индикират дали в седалката има пътник и ако е празна, възглавниците там не се задействат.

По-добра защита ли са възглавниците от коланите?

Както стана дума по-горе, идеята на двете системи е да се допълват. Нито само възглавниците, нито само коланите са достатъчни, за да разчитате на едното или другото. Целта на колана е при сблъсък да задържи тялото ви на място към седалката, като по този начин ви предпазва от ребрени счупвания или черепни травми. Коланът обаче не може да предпази вратът ви от счупване. От задната страна главата ви е защитена при люшване от подглавника на седалката. Отпред го предпазва предната въздушна възглавница. Обратното – ако не сте с колан, самата облегалка и възглавницата може да защитят тялото ви от сблъсък, например с таблото, но не могат да спрат инерцията на вътрешните органи и съответно може да получите вътрешни травми.

Имат ли срок на живот/амортизират ли се въздушните възглавници?

Обикновено автомобилните производители залагат срок, след който е добре въздушните възглавници да бъдат подменени. Причината е, че няма как да бъде гарантирано, дали газът в бутилката ще бъде със запазени качества. Евентуална амортизацията на самата система пък е свързана с възпламенителя на възглавниците и дали по него има пластмаса или само метал. Наличието на пластмаса се среща предимно в стари автомобили. Ако не пише друго, то може да приемете, че е редно да се сменят на 15 г. През останалото време се смята, че индикаторът на таблото е достатъчен, за да сигнализира при нередност – ако изобщо не светва при стартиране, или ако свети постоянно.

Ако държите на сигурността си, може да правите регулярна диагностика на системата на еърбеците, за да знаете със сигурност, че няма да ви предаде във фатален момент. В зависимост от автомобила, системата и конкретния случай, подмяна на един или няколко от елементите по системата на въздушните възглавници може да ви струва от няколко стотин до няколко хиляди лева. За щастие вече може да получите финансиране за такъв животоспасяващ ремонт с помощта на обратен лизинг от Credissimo Супер. Взимате заема и продължавате да ползвате колата си в периода на изплащането му.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

R-Line добавя ексклузивност независимо дали е в добавка към мини градски автомобил, кросоувър или седан. Прочети още
Само след няколко години половината продадени коли в света ще са електрически. Защото освен по-добри, ще стават и по-евтини. Прочети още
Супер-коли, звезди и знаменитости, и щур купон. Или накратко - най-луксозното рали в света. Прочети още