Поглед в света на НАСКАР

През 20-те години на миналия век американците страдат от невъзможност за свободна консумация на алкохол заради въведения в САЩ Сух режим. И както с всяка подобна забрана, тя просто дава възможност за изобретателност и неочаквани завои в историята. Със сигурност знаете, че това е златен период за развитието на мафията. Но може би не знаете, че се смята и за причината за създаването на НАСКАР.

По време на Сухия режим алкохолът се произвежда и пренася нелегално. Хората, които се занимават с тази дейност, трябва да имат достатъчно бързи коли, с които да могат да бягат от полицията. Така започва преработването и тунинговането на автомобили. Скоро пък дилърите започнали да се събират и да си правят нелегални състезания, за да се види кой е трансформирал по-добре колата си.

От гонките до НАСКАР

Десетилетие по-късно Сухият режим е премахнат, но пък нелегалните гонки остават. Докато през 40-те години автомеханик на име Уилям „Бил“ Франс не се мести в Дейтона Бийч, Флорида и като любител на скоростите не започва да участва в състезанията. Скоро обаче Франс стига до извода, че е необходима организация. Дотогава всяко състезание се провежда по собствени правила, които често се променят, а спонсорите често се отмятат от обещаните награди. Заедно други състезатели Франс провежда събрание, на което е създадена и организацията НАСКАР.

И така се провежда първото състезание на пистата в Северна Каролина. Скоро е пусната и тази в Южна Каролина, а в края на 50-те е открита и пистата в Дейтона.

Към момента съществуват три основни състезания. Това са Националните серии, Купа Спринт и Световните серии за пикапи. Разбира се, автомобилите отдавна не са просто леко подобрени серийни автомобили, а значително модифицирани такива.

НАСКАР като мания

През изминалите десетилетия състезанията от сериите на НАСКАР се превръщат в мания, която трае десетина месеца, включва 36 състезания и десетки участници. Зрителите на пистите стигат до стотици хиляди, а пред екраните – милиони.

Ето и някои бързи факти:

  • Сериите от НАСКАР се провеждат на над 100 писти, а състезанията са над 1500.
  • Средната скорост на автомобилите е 280 – 290 км/ч, но някои развиват и до над 300 км/ч. На пистата в Дейтона са поставени ограничители на скоростта заради многото катастрофи.
  • Шофьорите имат специални колани, които придържат главата и врата. От въвеждането им през 2001 г. на пистите няма смъртен случай. Повечето трасета са оборудвани със специални мантинели от стомана и пяна.
  • Именно през 2001 г. при инцидент на пистата загива Дейл Ернхард – шампион по победи на трасето в Дейтона. Същата година той катастрофира при последната обиколка там и не оцелява.
  • По време на завоите шофьорите са подложени на ускорение от две до три G, а температурата в колата доближава 40 градуса по Целзий. Състезателите отделят между 2 и 4 литра пот!
  • И понеже няма време за тоалетни, шофьорите пишкат в панталоните. За да прикрият факта, преди слизането от колата се поливат с вода.
  • НАСКАР е най-масовото авто състезание. В САЩ феновете са над 75 млн., а състезанията се излъчват в над 150 държави.
  • Стадионите също са гигантски, най-големият е в Индианополис и побира 257 325 зрители. Всъщност, пет от пистите имат по-голям капацитет от капацитета на най-големия футболен стадион в света!
  • Най-голямата легенда в историята на НАСКАР е Ричард Пети, който печели 200 състезания в кариерата си.
  • Общото тегло на автомобил в НАСКАР е 1560 кг. Това включва 90 кг. шофьор с каска. Ако някой шофьор тежи общо по-малко от 90 кг., той е оборудван с допълнителни тежести.
  • Всички състезатели минават психически тестове, проверка за алкохол и допинг. Но притежаването на шофьорска книжка не е задължително.
  • Състезателните автомобили имат тройно по-голям разход от стандартните им пътнически събратя.

В момента сме в разгара на сезон 2018 г., който ще продължи до средата на ноември, и ако сте се запалили и сте фен на високите скорости, имате време да се включите като зрител. За съжаление пистите са през един океан разстояние и посещението им може да е трудно. За всякакви други пътувания и екскурзии обаче може да използвате финансиране от „Credissimo Супер“. С помощта на собствения си автомобил може да вземете заем от 3000 до 30 000 лв., а през периода на изплащане (до 48 месеца) ще продължите да карате колата си както преди.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

R-Line добавя ексклузивност независимо дали е в добавка към мини градски автомобил, кросоувър или седан. Прочети още
Само след няколко години половината продадени коли в света ще са електрически. Защото освен по-добри, ще стават и по-евтини. Прочети още
Супер-коли, звезди и знаменитости, и щур купон. Или накратко - най-луксозното рали в света. Прочети още