Подарък от Волво за всеки

Над половината спасени животи при катастрофи на пътя е благодарение на предпазните колани. И това важи при положение, че не всички водачи и пътници в колите ползват такива. Всъщност, според статистиката в Европа, коланите на предните седалки се ползват в около 50-60% от случаите, а на задните – значително по-рядко ( в САЩ процентите са към 80, а в Африка – под 30%). И въпреки че включително и в България поставянето им е задължително, това не се случва всеки път при качване в автомобила.

Всяка тежка катастрофа се състои от три сблъсъка: На автомобила в друг предмет или кола, на пътниците вътре в самата кола или в тялото на друг пасажер, и на органите вътре в тялото. Коланите значително намаляват рисковете от втория, а от там и на третия като ограничават рязкото движение на тялото и разместването на органите. С други думи намаляват вероятността да си разбиете главата в някое от стъклата или ламарините, както и да получите тежки вътрешни увреждания. И всичко това благодарение на съвременните предпазни колани. За които трябва да благодарим на един инженер от Волво на име Нилс Болин.

Три е повече от две

През 1958 г. Волво наема Нилс Болин с конкретната задача да измисли начини за подобряване на сигурността на пътниците в автомобилите.

Към този момент в част от колите вече има колани, най-вече в такситата в Англия и големите градове на САЩ. Те обаче са т.нар. двуточкови колани, като тези в настоящите самолети и автобуси, които препасват тялото само през хълбоците. Първият такъв е патентован още през 1880 г. във Великобритания. Едва през 30-те години на миналия век обаче американски физици започват тестове за ефектите от използването им. И макар ползите от употребата на колан да стават достатъчно ясни, те все още не са чак толкова популярни, а и още не са чак толкова сигурни.

Пробивът идва едва когато Нилс Болин се озовава във Волво и започва тестовете си за подобряване на сигурността. През ’58-а той постъпва в компанията по покана на нейния директор Гюнар Енгелоу, който наскоро е загубил свой роднина в пътна катастрофа. Това е и личната причина Енгелоу да се ангажира с възможностите за намаляване на смъртни инциденти. Дотогава Нилс Болин се е занимавал с разработката на катапултиращи седалки в бойните самолети на Сааб. Първите му идеи са за четириточкови колани, каквито се ползват от пилотите на изтребителите. Но колани, които минават през двете рамена, затрудняват управлението на автомобила и свободата на движения на шофьора. Затова Болин се отказва от четирите точки, но продължава да умува над разнообразни варианти.

Година по-късно изобретението е готово. Триточков колан, почти идентичен на познатите ни днес и използвани в абсолютно всички съвременни коли.

„Трябваше просто да намеря решение, което е достатъчно просто, ефективно и може да се поставя лесно и с една ръка“, казва той.

Ползите от новите колани веднага проличават и те започват да добиват популярност, а производителите започват да ги добавят фабрично в автомобилите. Търсенето нараства и скоро коланите се предлагат на рафтовете на всяка бензиностанция и могат да бъдат поставяни допълнително в колите, които не разполагат с такива.

И напред в бъдещето

Първият закон за задължително поставяне на предпазен колан е приет през 1970 г. в австралийския щат Виктория. В САЩ пък залагат на промотиращи кампании. Едната такава е пътни билборди с мотото „Закопчай се!“. Това обаче не мотивира особено хората. Едва след 1995 г. отделните щати започват един по един също да приемат съответните закони. Постепенно това се случва със законодателството на държавите в целия свят.

Автопроизводителите се трудят върху разработки на колани с още по-качествена защита. През 2001 г. Форд представи „надуваем“ предпазен колан с вградени въздушни възглавници. Отново Волво търси начин за удобен за пътниците кръстосан колан, чиито ремъци минават на кръст през гърдите. Производителят на оборудване за автомобилна сигурност Autoliv представи експериментален 3+2 точков колан, при който към познатия ни триточков има втори колан, минаващ през дясното рамо на водача. Засега обаче наследството на Нилс Болин от Волво си остава най-доброто решение вече над половин век.

Винаги поставяйте предпазния колан и настоявайте това да правят и спътниците ви. Глобите са най-малкото, което може да ви се случи в противен случай. Не пренебрегвайте сигурността на автомобила си, тя може да бъде гарантирана само с навременни и превантивни мерки, прегледи, ремонти и поддръжка. А с помощта на автомобила си може да получите и обратен лизинг от „Credissimo Супер“ на стойност от 3000 до 30 000 лв. и възможност за изплащане до 48 месеца, през които продължавате да карате колата си.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

Колко още ще чакаш, преди да прекрачиш бъдещето? Изборът ще става все по-голям. Прочети още
Гараж на три етажа и автомобили на стойност стотици милиони? Защо не, ако можеш да си го позволиш?! Прочети още
Никой не иска кола, която да прекарва повече време в сервиза, отколкото на пътя. Ето кои автомобили се повреждат най-рядко. Прочети още