Какво представлява старт-стоп системата?

Повечето шофьори не изключват двигателя на автомобила, когато чакат 30 – 60 секунди червената светлина на светофара да стане зелена. Още по-рядко това се случва в задръстване с движение тип „тръгни – спри“. Някои не спират работата на мотора, дори ако са паркирали, за да изчакат нещо или някого за няколко минути и го оставят да си работи на празен ход през цялото време. Всеки път, когато нещо подобно се случва, колата ви харчи гориво и отделя вредни емисии. Тази е и причината все повече производители да вграждат във все повече от моделите си т.нар. старт-стоп система.

Какво прави старт-стоп системата?

Тази опция автоматично изключва двигателя всеки път, когато колата спре и също така автоматично го стартира, когато махнете крака от педала на спирачката и натиснете газта.

При колите с ръчна трансмисия, процесът представлява приблизително следното: всеки път, когато натиснете съединителя и освободите от скорост системата изключва двигателя. В момента, в който отново натиснете съединителя, за да включите на скорост, стартерът се завърта и включва мотора.

При автоматиците е още по-просто. Двигателят спира в момента, когато натиснете спирачката и се стартира, когато я отпуснете.

И при двата типа скоростни кутии колата трябва да е спряла на място, за да се задейства системата. Ако освободите от скорост или пък натиснете спирачката при автоматиците, но се намирате в движение, двигателят ще продължи да работи.

Малко история

За пръв път технологията се появява още през 80-те години и е тествана успешно в някои модификации на  Fiat Regata и  Volkswagen Polo. През 90-те се появява в модификации на Volkswagen Lupo и Audi A2. Въпреки доказаните още тогава ползи, старт-стоп технологията не успява да се наложи, защото оскъпява автомобилите.

След въвеждането на стандарта за изгорели газове Евро 5 и след като светът започва да обръща повече внимание на замърсяването на въздуха в градовете, старт-стоп системата започва да се появява във все повече автомобили. Това са предимно хибриди, но има и обикновени бензинови и дизелови модели, които разполагат с нея.

За и Против старт-стоп системата

Статистиката показва, че системата редуцира разхода на гориво средно с 8 – 10% и емисиите на вредни газове с около 8%. Това е безспорният плюс на системата и причината за нейната масовизация. С други думи е полезна за портфейла ви и за околната среда.

При автомобилите със старт-стоп система обаче има по-специални изисквания за някои от компонентите:

  • Акумулаторът трябва да може да поддържа повече цикли на зареждане. Това е важно, включително защото докато колата е с изгасен мотор, електрическите системи се поддържат от акумулатора – фарове, климатик, озвучаване, въздушни възглавници и пр. Това за някои от критиците на старт-стоп системата е недостатък заради по-високите цени на този тип акумулатори.
  • Алтернаторът също е специален, за да не се износи прекалено бързо от честото завъртане при старт. И все пак животът на стартера не е безкраен, което също може да бъде разглеждано като минус.
  • Автомобилите със старт-стоп система имат отделен цикъл на охлаждане на турбокомпресора и водната помпа продължава да функционира на електричество, когато механичната спре. Също оскъпява технологията.

Всичко това практически скъсява животът на автомобила и може да доведе до трудности при ремонти. Ако не смятате да карате една и съща кола в продължение на десетилетия обаче, може би трябва да се замислите и над простичките плюсове за спестяване и екологичност.

А сега накъде?

Както е ясно, технологията тепърва се развива и усъвършенства. Вече съществуват автомобили, при които задействането на старт-стоп системата може да става и в движение. Това означава, че ако карате по дълъг наклон надолу, съвсем спокойно може да го „пуснете“ по инерция с изключен двигател. При повечето коли това би блокирало спирачките и не е никак препоръчително да се прави. В същото време икономията на гориво при колите с този тип системи може да се измери в десетки проценти.

Други производители, като Volkswagen, разработват двигател, при който в забавено градско движение се изключват част от цилиндрите, докато останалите продължават да работят. И без това в задръстване не ви трябва много повече.

И накрая неизбежно следва въпросът, може ли да деактивирате системата, която – както разбрахме, си има както привърженици, така и противници. Отговорът е: Не можете. Е, можете самоделно и с помощта на опитен техник да разбърникате електрониката и да я препрограмирате, но всяка подобна намеса може да е опасна и не е препоръчителна. За щастие от BMW обявиха, че за скептиците разработват вариант, при който старт-стоп работата на колата да може да бъде деактивирана за по-дълъг период.

От икономия на гориво с помощта на старт-стоп система няма да спестите баснословни суми, разбира се. Много по-лесно може да получите заем до 30 000 лв. с помощта на обратен лизинг от „Credissimo Супер“. Срокът на изплащане е до 48 месеца, през които продължавате да шофирате автомобила си.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

R-Line добавя ексклузивност независимо дали е в добавка към мини градски автомобил, кросоувър или седан. Прочети още
Само след няколко години половината продадени коли в света ще са електрически. Защото освен по-добри, ще стават и по-евтини. Прочети още
Супер-коли, звезди и знаменитости, и щур купон. Или накратко - най-луксозното рали в света. Прочети още