Какво означават октановите числа?

Накратко казано, колкото е по-високо октановото число, толкова е по-висока температурата на самозапалване при бензиновите горива и толкова по-ниска е склонността към детонации при изгарянето.

Защо е по-добре да няма детонации? Защото те увреждат цилиндрите, пръстените и клапаните, двигателят прегаря.

Разликите между 93, 95, 100…

Както стана ясно, целта е да няма детонации. За да не се случват такива, трябва да бъде постигнато пълно изгаряне на бензина в цилиндрите. За да се избегне детонационното горене бензините трябва да имат необходимата детонационна устойчивост. А индикатор за това е октановото число, които пък може да открием лесно във формулата на конкретния бензин.

Октановото число показва какво е процентното съдържание на изооктан в съставките на дадено гориво. Бензинът А-93 например има 93% изооктан и 7% n-хептан, който е лесно детониращ. Затова за най-слабо податлив на детонации се смята бензинът с октаново число 100, който се състои от чист изооктан и 0% n-хептан.

Защо всички не караме със 100 октана?

Защото не винаги има смисъл. По принцип в експлоатационното ръководство на всеки автомобил е посочено и бензин с какво минимално октаново число е препоръчително да се сипва в резервоара. Добре е предписанията на производителя да се спазват, защото не липсват и случаи, в които да сипвате „по-качествен“ бензин в колата може да се окаже и грешка.

Всеки мотор има различна степен на сгъстяване и обикновено от бензин с висок октан се нуждаят двигатели с висока степен на сгъстяване, с турбо компресори, с чип тунинг, или с нитро системи.

Съвременните автомобили имат сензорни датчици за детонация в двигателя с помощта на които компютърът отчита изменения в отделните цилиндри и може да коригира разликите. При тях високооктановият бензин практически няма да създаде особена разлика. При по-старите автомобили от преди 2000-та година или тези, които не разполагат със система от датчици, сипването на високооктаново гориво може да доведе и до понижаване на мощността заради по-ниската им скорост на горене.

Истината обаче е, че е възможно да забележите промени в начина на работа на двигателя, например да стане по-тих. Възможно е даже да се получи малко повишение в мощността и малка икономия, която едва ли ще превиши разликата в цената за по-скъп бензин.

Варианти

Има химически съединения, които са с по-добри антидетонационни свойства от октана (респективно изо-октана), поради това съществуват бензини с октаново число над 100 (до към 140 – 145). Но те не са разпространени в мрежата. Има варианти да подобрите октановото число чрез добавка, която се слага при зареждане в резервоара. Производителите на такива добавки твърдят, че с помощта им се намалява образуването на нагар в цилиндрите, повишава се мощността и като цяло че поддържат чиста горивната система. По отношение на смисъла от такива добавки обаче има спорове.

За сметка на това няма никакъв спор, че обратният лизинг на „Credissimo Супер“ е най-добрият заем, който може да вземете срещу автомобила си. От 3000 до 30 000 лв. и за срок на изплащане до 48 месеца, през които продължавате да ползвате и карате колата си.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

SUV автомобилите могат да бъдат едновременно мощни, пъргави, удобни и луксозни Прочети още
Има модели, които са чудесни като нови, но доказано не са добър избор при покупка на старо Прочети още
Без тези коли световната автомобилна история нямаше да бъде същата. Прочети още