Какво означават октановите числа?

Накратко казано, колкото е по-високо октановото число, толкова е по-висока температурата на самозапалване при бензиновите горива и толкова по-ниска е склонността към детонации при изгарянето.

Защо е по-добре да няма детонации? Защото те увреждат цилиндрите, пръстените и клапаните, двигателят прегаря.

Разликите между 93, 95, 100…

Както стана ясно, целта е да няма детонации. За да не се случват такива, трябва да бъде постигнато пълно изгаряне на бензина в цилиндрите. За да се избегне детонационното горене бензините трябва да имат необходимата детонационна устойчивост. А индикатор за това е октановото число, които пък може да открием лесно във формулата на конкретния бензин.

Октановото число показва какво е процентното съдържание на изооктан в съставките на дадено гориво. Бензинът А-93 например има 93% изооктан и 7% n-хептан, който е лесно детониращ. Затова за най-слабо податлив на детонации се смята бензинът с октаново число 100, който се състои от чист изооктан и 0% n-хептан.

Защо всички не караме със 100 октана?

Защото не винаги има смисъл. По принцип в експлоатационното ръководство на всеки автомобил е посочено и бензин с какво минимално октаново число е препоръчително да се сипва в резервоара. Добре е предписанията на производителя да се спазват, защото не липсват и случаи, в които да сипвате „по-качествен“ бензин в колата може да се окаже и грешка.

Всеки мотор има различна степен на сгъстяване и обикновено от бензин с висок октан се нуждаят двигатели с висока степен на сгъстяване, с турбо компресори, с чип тунинг, или с нитро системи.

Съвременните автомобили имат сензорни датчици за детонация в двигателя с помощта на които компютърът отчита изменения в отделните цилиндри и може да коригира разликите. При тях високооктановият бензин практически няма да създаде особена разлика. При по-старите автомобили от преди 2000-та година или тези, които не разполагат със система от датчици, сипването на високооктаново гориво може да доведе и до понижаване на мощността заради по-ниската им скорост на горене.

Истината обаче е, че е възможно да забележите промени в начина на работа на двигателя, например да стане по-тих. Възможно е даже да се получи малко повишение в мощността и малка икономия, която едва ли ще превиши разликата в цената за по-скъп бензин.

Варианти

Има химически съединения, които са с по-добри антидетонационни свойства от октана (респективно изо-октана), поради това съществуват бензини с октаново число над 100 (до към 140 – 145). Но те не са разпространени в мрежата. Има варианти да подобрите октановото число чрез добавка, която се слага при зареждане в резервоара. Производителите на такива добавки твърдят, че с помощта им се намалява образуването на нагар в цилиндрите, повишава се мощността и като цяло че поддържат чиста горивната система. По отношение на смисъла от такива добавки обаче има спорове.

За сметка на това няма никакъв спор, че обратният лизинг на „Credissimo Супер“ е най-добрият заем, който може да вземете срещу автомобила си. От 3000 до 30 000 лв. и за срок на изплащане до 48 месеца, през които продължавате да ползвате и карате колата си.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

Най-шантавите и грандиозни тунинг решения, които може да видите в най-малките възможни коли. Прочети още
Спокойствието и сигурността ви при шофиране през зимните месеци зависят само от вас и тези подготвителни действия. Прочети още
Време ли ви е за първия електромобил? Ето кои са най-достъпните варианти на пазара в момента Прочети още