Какво е електронен газоразпределителен механизъм?

Напоследък сме свикнали като говорим за бъдещето на автомобилостроенето да се фокусираме върху електрическите автомобили. И макар да е ясно, че двигателите с вътрешно горене ще продължат да съществуват още дълго, гледаме на тях като на технология, която скоро може да остане в миналото.

Не и според учените от базираната в Кеймбридж развойна компания за автомобилни технологии Camcon Automotive. Наскоро експертите представиха разработка на двигател, чиито клапани се задвижват електронно и който не се нуждае от колянов вал. Прототипът може да се окаже революционен, ако бъде внедрен в бъдещите автомобили.

Какво е новото?

По принцип четиритактовият бензинов двигател се състои от два механизма - коляно-мотовилков и газоразпределителен.

Първият служи за възприемане налягането на газовете в цилиндъра, с което превръща топлинната енергия в механична работа и преобразуване на възвратно-постъпателно движение на буталото във въртеливо движение на коляновия вал.

Газоразпределителният механизъм - осигурява напълването на цилиндъра с гориво-въздушна смес и опразването му чрез своевременно отваряне и затваряне на всмукателния и изпускателния клапан.

Новото в разработката на Camcon е, че газоразпределителният механизъм се управлява електронно, вместо механично. Всеки един от клапаните си има отделен задвижващ механизъм, който задава степента на отваряне и затваряне моментално и идеално точно. Това прави част от механизмите по двигателя излишни – освен коляновия вал още ремъците и пружините.

Вместо тях всеки клапан си има отделни задвижващи устройства, общо осем на брой, задвижвани от монтиран върху агрегата компютър. Ето и как работи:

Защо е толкова иновативно?

Технологията, наречена Интелигентно задействане на клапаните (Intelligent Valve Actuation - IVA), може да осигури икономия на гориво, която трудно може да бъде постигната при стандартен двигател с вътрешно горене (ДВГ). Според оценката IVA ще спестява и допълнителни 15 до 20% от емисиите на вредни газове, ако функционира в реален автомобил.

Системата може да бъде комбинирана и с електрически мотор (в хибрид), като би позволила моментално превключване от ток на бензин и обратно. Включително може автомобилът да работи само секунди на едно от двете горива и после да превключва към другото, при това без никаква загуба на мощност.

Предполага се също, че при продължителна работа може да бъде драстично ограничено или изключено неравномерното износване на клапаните и като цяло да удължи живота на двигателя. Тепърва обаче всички потенциални предимства на IVA ще бъдат проучвани и от Camcon търсят партньори за внедряването й в автомобили серийно производство. Засега са получили подкрепа от Jaguar Land Rover, а потенциални партньори са и доставчиците на части и автотехнологии Bosch и Valeo.

Кои са Camcon?

Компанията е основана още през 2000 г. като част от високотехнологичния клъстер към Университета в Кеймбридж, известен като Silicon Fen. От тогава се занимава с разработката на цифрови технологии за различни сфери на икономиката, има регистрирани над 30 патента, а разработките им са внедрени в различни индустрии като автомобилната, медицинската и авиационната. Работата по IVA започва още в ранните години на съществуване на компанията, като първоначалният вариант на мотора е за един цилиндър. Постепенно технологията е доразработена до подходяща за четиритактови двигатели.

Може да сте фенове на новите технологии в автомобилите, а може и да предпочитате по-старите, в които няма толкова много „електроника“. Какъвто и автомобил да притежавате може да получите от 3000 до 30 000 лв., според оценката му, под формата на обратен лизинг от „Credissimo Супер“. Срокът на изплащане е до 48 месеца, през които автомобилът си остава на ваше разположение.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

SUV автомобилите могат да бъдат едновременно мощни, пъргави, удобни и луксозни Прочети още
Има модели, които са чудесни като нови, но доказано не са добър избор при покупка на старо Прочети още
Без тези коли световната автомобилна история нямаше да бъде същата. Прочети още