Как работят електромобилите? (I част)

Свикнали сме да гледаме на електрически автомобили като на високотехнологична новост. Все още доста скъпа, неподходяща в редица случаи на пътуване и дълги разстояния, и с трудности в зареждането. Само че електрическият двигател не е никаква новост. Без вероятно да го осъзнавате в момента, сте виждали превозни средства, задвижвани с електричество, от години насам. Например тролеите. Разликата е, че те са имали нужда от постоянен източник на ток, към който да са вързани – жици или релси. Дългогодишен проблем е именно създаването на достатъчно издръжлива, но не и прекалено тежка батерия.

Истината е в простите решения

Всъщност, електрическият двигател се появява още преди двигателя с вътрешно горене още в началото на 19 век. С изобретяването на евтиния бензинов двигател обаче технологията изостава. До последните 10 години, когато по редица причини електроавтомобилите отново са във възход.

Сам по себе си електрическият автомобил е доста по-прост от този с бензинов или дизелов двигател. На първо място електрическият двигател има пълен въртящ момент още при запалването. Това означава, че няма нужда от време и превключване на скорости до достигането на максимален въртящ момент. Така че електромобилите имат една скорост и нямат трансмисия, поради липсата на нужда от такава. Това, разбира се, не означава, че автомобилът развива максимална скорост в момента на включване (и за щастие). Съвсем естествено не е необходим резервоар, нито каквото и да било по трасето на бензиновите/дизеловите системи. Системите за регенеративно (постепенно) спиране – при което кинетичната енергия се превръща в електрическа и се връща към батерията, пък практически превръщат конвенционалните спирачки в излишни, макар че към момента те са запазени.

Всичко това значително олекотява конструкцията. Изключително важна предпоставка, защото акумулаторите им са доста тежки. А за разлика от колите с двигател с вътрешно горене електромобилите, естествено, се нуждаят от батерии и система за зареждане.

Разликата между лаптоп и електромобил

Основната разлика е в размера. Не на уреда, а на батерията (най-често литиево-йонна). Принципът на функциониране обаче е сходен. Акумулаторите на електрическите автомобили се състоят от отделни клетки, групирани в модули, подобно на батериите на лаптопите. С тази разлика, че става въпрос за хиляди клетки и стотици модули. Батерията (или батериите) на електроколата са огромни, не си представяйте стандартния акумулатор. Те се намират между предния и задния мост на автомобила, при някои модели по цялото протежение, и пътниците практически „седят“ върху акумулатора с високо напрежение. Причината за това е постигане на максимално нисък център на тежестта.

Други части на системата са електрически двигател, контролер на мощността, DC/DC конвертор, охладителна система, спомагателна батерия и, разбира се, порт за зареждане.

И така, как функционират тези отделни компоненти: Енергията от акумулатора захранва електромотора. Той задвижва колелата чрез диференциал и редуцираща предавка. Друга задача на електромотора е да служи за дозареждане на акумулатора при движение по инерция или при спиране (благодарение на вече споменатата система за регенеративно спиране). По този начин се удължава и пробега с едно зареждане.

Този пробег може драстично да варира, като в момента автопроизводителите разработват нови и нови модели с възможности за дълъг пробег, който по възможност да не се отразява на мощността и скоростта. За градски условия обаче електромобилите могат да бъдат доста изгодни, дори и тези с малък пробег до 25 – 50 км. с едно зареждане. А и в големите градове у нас има достатъчно инфраструктура и станции за зареждане.

Технологията обаче продължава да се развива и скоро пречките пред производителите на електрически коли ще бъдат преодолени една по една. Например миналата година беше представен прототип NanoFlowcell Quant 48Volt, който вместо батерия има два резервоара – с положителни течни йони и с отрицателни течни йони, които посредством мембрана създават електричество. Само че още не е ясно как точно ще се осъществява зареждането.

Колко струва една електрическа кола?

Зависи от производителя и модела. Засега електроавтомобилите са по-скъпи от тези с двигател с вътрешно горене, тъй като батериите им са скъпи. На практика обаче може да си купите и електроавтомобил втора ръка, и то доста запазен и не с прекалено голям пробег, като цената му може да е до два пъти по-ниска, отколкото ако е нов.

Доста по-достъпни и разпространени са хибридните автомобили, които комбинират батерия с бензинов двигател. За тях обаче ще говорим в следващата статия.

Каквато и кола да имате, може да я използвате при нужда от финансиране с помощта на обратен лизинг от „Credissimo Супер“ – до 30 000 лв., според оценката на автомобила, и с възможност за изплащане в срок до 48 месеца.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

SUV автомобилите могат да бъдат едновременно мощни, пъргави, удобни и луксозни Прочети още
Има модели, които са чудесни като нови, но доказано не са добър избор при покупка на старо Прочети още
Без тези коли световната автомобилна история нямаше да бъде същата. Прочети още