Как работят електромобилите? (I част)

Свикнали сме да гледаме на електрически автомобили като на високотехнологична новост. Все още доста скъпа, неподходяща в редица случаи на пътуване и дълги разстояния, и с трудности в зареждането. Само че електрическият двигател не е никаква новост. Без вероятно да го осъзнавате в момента, сте виждали превозни средства, задвижвани с електричество, от години насам. Например тролеите. Разликата е, че те са имали нужда от постоянен източник на ток, към който да са вързани – жици или релси. Дългогодишен проблем е именно създаването на достатъчно издръжлива, но не и прекалено тежка батерия.

Истината е в простите решения

Всъщност, електрическият двигател се появява още преди двигателя с вътрешно горене още в началото на 19 век. С изобретяването на евтиния бензинов двигател обаче технологията изостава. До последните 10 години, когато по редица причини електроавтомобилите отново са във възход.

Сам по себе си електрическият автомобил е доста по-прост от този с бензинов или дизелов двигател. На първо място електрическият двигател има пълен въртящ момент още при запалването. Това означава, че няма нужда от време и превключване на скорости до достигането на максимален въртящ момент. Така че електромобилите имат една скорост и нямат трансмисия, поради липсата на нужда от такава. Това, разбира се, не означава, че автомобилът развива максимална скорост в момента на включване (и за щастие). Съвсем естествено не е необходим резервоар, нито каквото и да било по трасето на бензиновите/дизеловите системи. Системите за регенеративно (постепенно) спиране – при което кинетичната енергия се превръща в електрическа и се връща към батерията, пък практически превръщат конвенционалните спирачки в излишни, макар че към момента те са запазени.

Всичко това значително олекотява конструкцията. Изключително важна предпоставка, защото акумулаторите им са доста тежки. А за разлика от колите с двигател с вътрешно горене електромобилите, естествено, се нуждаят от батерии и система за зареждане.

Разликата между лаптоп и електромобил

Основната разлика е в размера. Не на уреда, а на батерията (най-често литиево-йонна). Принципът на функциониране обаче е сходен. Акумулаторите на електрическите автомобили се състоят от отделни клетки, групирани в модули, подобно на батериите на лаптопите. С тази разлика, че става въпрос за хиляди клетки и стотици модули. Батерията (или батериите) на електроколата са огромни, не си представяйте стандартния акумулатор. Те се намират между предния и задния мост на автомобила, при някои модели по цялото протежение, и пътниците практически „седят“ върху акумулатора с високо напрежение. Причината за това е постигане на максимално нисък център на тежестта.

Други части на системата са електрически двигател, контролер на мощността, DC/DC конвертор, охладителна система, спомагателна батерия и, разбира се, порт за зареждане.

И така, как функционират тези отделни компоненти: Енергията от акумулатора захранва електромотора. Той задвижва колелата чрез диференциал и редуцираща предавка. Друга задача на електромотора е да служи за дозареждане на акумулатора при движение по инерция или при спиране (благодарение на вече споменатата система за регенеративно спиране). По този начин се удължава и пробега с едно зареждане.

Този пробег може драстично да варира, като в момента автопроизводителите разработват нови и нови модели с възможности за дълъг пробег, който по възможност да не се отразява на мощността и скоростта. За градски условия обаче електромобилите могат да бъдат доста изгодни, дори и тези с малък пробег до 25 – 50 км. с едно зареждане. А и в големите градове у нас има достатъчно инфраструктура и станции за зареждане.

Технологията обаче продължава да се развива и скоро пречките пред производителите на електрически коли ще бъдат преодолени една по една. Например миналата година беше представен прототип NanoFlowcell Quant 48Volt, който вместо батерия има два резервоара – с положителни течни йони и с отрицателни течни йони, които посредством мембрана създават електричество. Само че още не е ясно как точно ще се осъществява зареждането.

Колко струва една електрическа кола?

Зависи от производителя и модела. Засега електроавтомобилите са по-скъпи от тези с двигател с вътрешно горене, тъй като батериите им са скъпи. На практика обаче може да си купите и електроавтомобил втора ръка, и то доста запазен и не с прекалено голям пробег, като цената му може да е до два пъти по-ниска, отколкото ако е нов.

Доста по-достъпни и разпространени са хибридните автомобили, които комбинират батерия с бензинов двигател. За тях обаче ще говорим в следващата статия.

Каквато и кола да имате, може да я използвате при нужда от финансиране с помощта на обратен лизинг от „Credissimo Супер“ – до 20 000 лв., според оценката на автомобила, и с възможност за изплащане в срок до 48 месеца.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

Сигурни сме, че искаш да използваш максималното от автомобила си, преди да го изпратиш във вечна пенсия. Но знаеш ли кога точно е започнал трудовият му стаж? Прочети още
Всяка кола е разпознаваема по уникалната си емблема. Но какво точно се крие зад най-известните автомобилни емблеми в света, прочети в първата част от новата ни Автоистория. Прочети още
В близко бъдеще първото „Добро утро“, което ще чуеш, може да е от твоя автомобил! Как? Прочети в новата ни статия. Прочети още