Градовете с най-големи задръствания

Градските задръствания са силно неприятни за всеки шофьор. Особено когато бързаш за някъде и особено за състоянието на нервната система. С увеличения автопарк в световен мащаб това се е превърнало в глобален проблем през изминалите десетилетия, а разрешаването му не е толкова просто, най-малкото защото градовете съществуват далеч отпреди да бъдат изобретени автомобилите и не са проектирани за тяхната поява. Но проблемът не се решава нито само със скоростни трасета, нито единствено с промотирането на велосипеди. Затова и се разработват концепции за т.нар. умни градове (smart cities), които в бъдеще ще функционират като единен организъм.

Всички сме наясно, че задръстванията имат огромно отражение върху екологичната обстановка в градовете. Допълнително те буквално ядат парите на жителите им, които прекарват в автомобилите си в натоварен трафик десетки, а на някои места стотици часове годишно. И към това добавяме вторични разходи за автомобила, част от които пряко свързани със задръстванията и достигащи различни размери в отделните държави. Към тях спада платеното паркиране, преобразуваната в пари загуба на време и т.н. Оказва се, че тези вторични разходи може да достигнат 45% от общите разходи по автомобила.

Най-големият град в България – София, наскоро беше включен в индекса за задръствания на производителя на навигационни системи TomTom. През миналата година дебютът на столицата ни беше директно в топ 100 на световната класация, а в рамките на Европа преди нас има 23 други града. Това ни поставя в средата на двете класации, тъй като наблюдаваните градове в света са 189, а в Европа – малко над 40.

И така, София е на 83-о място със средно забавяне на трафика от 29%. В сутрешните пикови часове придвижването отнема 58% повече време, а в следобедните – 66% повече време.

Ето и кои са градовете с най-натоварен трафик и „невъзможни“ задръствания в световен мащаб:

1. Мексико сити, Мексико

Населението на мексиканската столица е 20 милиона души, които пътуват средно 66% повече време заради задръстванията. Сутрин и вечер процентите са около 100. Което означава, че средно прекарват в задръствания в автомобилите си по 219 часа годишно. Според изчисленията има моменти, в които разстояния от километри в града се изминават по-бързо пеша, отколкото с кола.

2. Банкок, Тайланд

С население от 15 млн. души и средно удължаване на времето за придвижване от 61%, Банкок е на второ място по задръствания в света. Следобедният трафик ще ви отнеме двойно повече време, за да се придвижите (118%). А жителите на тайландската столица стоят в задръствания по 232 часа годишно.

3. Истанбул, Турция

Турският мегаполис има население от 13,3 млн. души, които стоят в задръствания по 178 часа годишно. Средното забавяне е около 50%, но във вечерния час пик минава 90%.

4. Рио де Жанейро, Бразилия

Близо 12-те милиона души в Рио прекарват средно по 47% повече време придвижвайки се с кола в града. Това им коства 165 часа от живота всяка година.

5. Москва, Русия

Тези от 16-те милиона московчани, които шофират активно, трябва да изтърпяват до 94% забавяне вечер и над 70% сутрин. Загубеното по задръствания време на жителите на руската столица е средно 185 часа.

6. Букурещ, Румъния

Може и да е с „пренебрежимо“ малко население спрямо предшествениците си в класацията (1,9 млн. души), но Букурещ бави шофьорите си със среднодневно 50%, които в час пик сутрин и вечер минават 90%. Средногодишно това им коства 196 часа.

7. Салвадор, Бразилия

Втори град в топ 10 от Бразилия. В Салвадор живеят малко над 3 млн. души, които губят 160 часа годишно в задръствания.

8. Ресифи, Бразилия

А в Ресифи жителите са 3,3 милиона, които губят от живота си по задръствания 169 часа годишно.

9. Чънду, Китай

Центърът на провинция Съчуан е проектиран преди повече от две хилядолетия с формата на костенурка. За съжаление, вследствие на (не само) това в момента 10-милионния мегаполис е в десетката на най-задръстените градове, а жителите му прекарват 176 часа годишно повече в натоварения трафик.

10. Лос Анджелис, САЩ

Лос Анджелис отдавна си е извоювал името на един от най-натоварените градове в света. 15-те милиона жители прекарват 164 часа годишно в задръствания. Много компании, които работят над алтернативи за придвижване, провеждат тестовете си в района и си сътрудничат с властите за пилотни проекти.

Ще минат години, докато градовете се сдобият с по-малко натоварен трафик, ако изобщо това се случи. Както и докато над главите ни започнат да минават летящи коли или такива с прикрепени дронове, а под нас да функционират пътнически ускорителни тунели. Много хора поемат лична отговорност и ходят повече пеша, ползват градски транспорт и се придвижват с велосипеди. Не е възможно решение за всеки, обаче. Алтернативен, но не толкова екологичен вариант за лично спасение и за допринасяне за по-добрия трафик, е наличието на мини градска кола, мотор или мотопед, с които придвижването е значително по-лесно и маневрено. За да се сдобиеш с всяко от тях може да съдейства собствената ти кола. С помощта на „Credissimo Супер“ може да получиш обратен лизинг в размер на 3000 до 30 000 лв. според оценката на автомобила ти и срок за изплащане до 48 месеца. А през това време колата ти си остава на твое разположение, но ще имаш и градска алтернатива.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

Колко още ще чакаш, преди да прекрачиш бъдещето? Изборът ще става все по-голям. Прочети още
Гараж на три етажа и автомобили на стойност стотици милиони? Защо не, ако можеш да си го позволиш?! Прочети още
Никой не иска кола, която да прекарва повече време в сервиза, отколкото на пътя. Ето кои автомобили се повреждат най-рядко. Прочети още