Дали газта е вредна за двигателя?

Много може да се говори за газовите уредби, които – както всичко на света, си имат своите плюсове и минуси. Наред с очевидните предимства, свързани с по-ниските цени и екологичните ползи, съществуват и някои недостатъци, които често са изтъквани от противниците на газовите уредби. Сред тях обаче има не малко митове и един от тях е вредното влияние върху двигателя и съкращаването на неговия живот. Подобно отражение може да има само в определени случаи:

  • Ако газовата уредба е слагана допълнително и поставена и конфигурирана неправилно. Затова винаги ползвайте услугите на професионалните сервизи, които се занимават с това.
  • Ако качеството на пропан-бутанът е ниско. В България обаче стандартът за съотношение между пропан и бутан е 70% на 30%, което на практика щади двигателя.

И все пак причината да съществува убеждението, че газта уврежда двигателя е, че нещата не са толкова прости, затова ще навлезем в повече подробности.

Ползи за двигателя

Работата на газ в немалка степен намалява износването на цилиндрите, тъй като навлиза под газообразно състояние и не отмива масления филм от стените им, и не разрежда маслото в картера. Така се удължава и периода, след който може да подменяте маслото.

За разлика от бензина, гориво-въздушната смес е по-еднородна и има по-висока степен на изгаряне, в резултат на което двигателят работи по-безшумно. Липсват т.нар. „детонации“, както при работа на мотора с бензинова смес. Заедно с това не образува нагар по буталата, свещите и клапаните, респективно доста по-рядко може да се наложи смяна на свещи.

Липсва съдържание на олово и сяра, което освен че е по-екологично, намалява и рисковете от повреда на катализатора и ламбда сондата.

Изброените положителни качества важат както за уредбите с пропан-бутан (LPG), така и за тези на метан.

Произходът на митовете

Твърдението, че карането на газ износва двигателя най-вероятно тръгва от случаи на недобре монтирани уредби и някои заблуждения. Като това, че понеже гориво-въздушната смес влиза под газообразна форма, може да „пресуши“ цилиндрите. Вече стана дума, че се получава точно обратното.

Освен свързването на системите и маркучите, правилната настройка на уредбата е изключително важно. В противен случай може да се получи точно обратния ефект и някои части, като клапани и свещи, да приключат живота си преждевременно заради по-високата температура, при която работи колата. Има значение как е направена центровката, какво е топлинното число на свещите, състоянието на въздушния филтър.

Доста по-ниски са рисковете, ако не става дума за стандартна газова уредба, а за газов инжекцион, който е доста по-прецизен и все по-разпространен, макар и по-скъп. И при газовия инжекцион се наблюдава леко понижаване в мощността на автомобила, но не колкото при стандартните газови уредби.

Добре е да знаете, че за да не се получават запушвания трябва от време на време да карате и по малко на бензин, за да продухвате системата. През зимата е желателно да запалвате колата на бензин и да изчаквате да достигне определена температура, преди да превключите на газ.

Струва ли си?

Ако трябва да резюмираме газта не само не уврежда двигателя, но и го щади. Но само при условие, че разчитате на добри майстори за поставянето на уредбата, за да не получите обратен ефект. Съвременните системи са предимно инжекциони, които имат минимална разлика в мощността при движението на газ спрямо на бензин.

Дългосрочно поставянето на газова уредба се изплаща от по-ниската цена на горивото, особено ако изминавате повече километри. Цените на газовите уредби стартират от средно 400 лв. до над 2000 лв. за висок клас. Ако още се чудите дали да инвестирате в такава, е добре също да знаете, че може да покриете разходите по закупуването и поставянето й, както и допълнителни дейности по автомобила с помощта на обратен лизинг от „Credissimo Супер“. С него получавате заем срещу автомобила си, който може да изплащате на удобни вноски от 6 до 48 месеца и през това време продължавате да ползвате колата си както преди.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

Както винаги VW действа с размах и сме сигурни, че наистина скоро ще видим по пътищата тези футуристични и невероятно красиви е-коли. Прочети още
Скоро боговете ще залязат! Koenigsegg възнамерява да изключи всички конкуренти от състезанието по скорост и да надмине дори себе си. Прочети още
Двигател с вътрешно горене без колянов вал, ремъци или пружини? Вече има и такова нещо. Прочети още