BMW с поглед към бъдещето

Наскоро от BMW обявиха, че продажбите на електрическите автомобили и плъгин хибридите на групата са нараснали с 49% в световен мащаб само в рамките на година. В номинално изражение това означава, че по пътищата към момента се движат 250 хил. автомобила с щепсел, произведени от BMW, а плановете е 2018-а да приключи със 140 хил. продажби!

В САЩ например ръстът възлиза на 73%, но абсолютен лидер е Китай, където компанията отчита увеличение от 646%, благодарение на местното производство на плъгин хибридната версия на седани от Серия 5.

Тези числа съвсем не са необичайни предвид историята на BMW с електрификацията на автомобили, която започва преди цели 40 години. А всеки от опитите на компанията с прототипи на електрически автомобили е стъпка напред към резултатите, които виждаме днес.

Първото e-BMW e Олимпиец

Всичко започва още през 1972 г. с модела BMW 1602e. По време на Олимпийските игри в Мюнхен колата предвожда бегачите на дълги разстояния по време на откриването. Това е и оптималното, което може да измине с комплекта батерии, който е ситуиран под капака.

BMW 1602e

В началото постиженията са скромни…

През 1975 г. компанията стартира секретен проект за BMW LS Electric. И в известен смисъл успява, колата е проектирана и изградена. Проблемът е, че максималната скорост е 65 км/ч., а максималният пробег с едно зареждане е 30 километра. А е доста съмнително някой да иска да прави 14-часови почивки на всеки 30 км…

BMW LS Electric

Най-накрая нещо наистина полезно

През 1987 г. следва доста по-сериозна заявка с BMW 325iX, от който са произведени 8 автомобила, работещи на електричество и с предно предаване. Те имат пробег от цели 150 километра. Този модел дори влиза в реална употреба! Три от колите, които са хечбек, се ползват от германските пощи. Останалите пет седана са на разположение на федералното правителство.

BMW 325iX

На косъм от масовото производство

За една от най-сериозните крачки напред обаче се смята BMW E1 от 1991 г. С пробег от цели 240 км. с едно зареждане, леко купе от алуминий и пластмаса, никел метал-хидридни батерии (а не литиево-йонни), тази кола има истински шанс да се реализира, но това не се случва. Една от причините е лошата репутация, която моделът си извоюва, когато една от колите се запалва по време на зареждане. Така че Е1 така и не стига до масово производство.

BMW E1

И още тестове за усъвършенстване

В периода 92 – 97-а година BMW произвежда 25 електрически тестови автомобила от модела 325. Те имат пробег от 150 км. с едно зареждане и достигат максимална скорост от 135 км/ч. На някои от тях батериите са никел метален-хидрид, други са с никел-кадмиеви.

BMW 325

MINI става пионер

Десетилетие по-късно BMW решава да тества публиката с нов електрически модел през бранда на MINI. 600 автомобила са продадени на лизинг, като в цената влиза достъп до зарядна станция и автомобилна застраховка. Гордите собственици могат да изминат 160 км. с едно зареждане, а последното отнема едва около три часа. И въпреки, че това е далеч от идеала за електромобил, тези първи MINI-та се смятат за истинската заявка, че BMW е поела твърдо по пътя на електрическите коли.

BMW MINI

И подкреплението от ActiveE

Скоро след тестването на почвата от MINI в рамките на пилотен проект в Европа и САЩ са отдадени на лизинг хиляда електрически автомобила ActiveE от Серия 1 на BMW. Те също могат да изминат 160 км., а максималната скорост е 145 км/ч. Четириместният седан е представен през 2010 г., а продажбите са пуснати две години по-късно, като повечето коли (700 от общо 1100) отпътуват за Америка. По това време BMW започва да нарича участниците в тези пилотни проекти „електронавти“.

BMW ActiveE

BMW i3 и i8 влизат в историята

През 2013 и 2014 г. се появяват плъгин хибридите i3 и i8, чиито модификации се произвеждат и до днес и може да се каже, че вече са влезли в историята като едни от най-успешните автомобили с електрическо зареждане на пазара към момента. Благодарение на хибридната технология проблемът с обсега на пътуване е редуциран драстично. Чисто електрическия пробег на i3 към днешна дата е 200 км., а максималната скорост на ток – 160 км/ч. i3 съществува и в чисто електрическа разновидност.

BMW i3

При i8 пробегът на електромотор е едва до 50 км., а максималната скорост е 120 км/ч. Но ако се ползват комбинираните възможности на 374-те коня под капака, максималният пробег се увеличава на 440 км., а максималната скорост на 250 км/ч.

BMW i8

Бъдещето е светло и многолико

В началото на годината от BMW обявиха, че възнамеряват до 2025 година да имат 25 модела електрически автомобили и плъгин хибриди на пазара. Все още е малко известно какви точно ще са тези 25 модела, но няколко подсказвания идват от предишни планове на компанията. Например, знаем, че проектът iNext предвижда разработването на изцяло електрически и напълно автономен автомобил до 2021 г. Година по-рано се очаква да се появи изцяло електрическа версия на BMW X3. Част от останалите съществуващи модели на компанията също ще бъдат префасонирани на хибриди. Компанията обяви още, че очаква през 2025 г. 25% от продадените й автомобили да са електроколи и плъгин хибриди.

Фенове ли сте на BMW? Електромобилите са само част от богатата и успешна история на германската компания, която стартира пътя си с производство на самолетни двигатели. А ако се чудите на кой модел и серия да се спрете, може да разгледате пътеводителя ни в света на сложните обозначения на BMW. И ако след това ви трябват още средства, за да си подсигурите допълнителни екстри за автомобила или просто да отидете на една дълга екскурзия с него и да се насладите на шофирането – просто поискайте онлайн заем от „Credissimo Супер“. На стойност от 3000 до 30 000 лв. според нуждите ви и оценката на автомобила. Кандидатстването е онлайн, а изплащането може да бъде разсрочено до 48 месеца. През това време колата си остава на ваше разположение.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

Колко още ще чакаш, преди да прекрачиш бъдещето? Изборът ще става все по-голям. Прочети още
Гараж на три етажа и автомобили на стойност стотици милиони? Защо не, ако можеш да си го позволиш?! Прочети още
Никой не иска кола, която да прекарва повече време в сервиза, отколкото на пътя. Ето кои автомобили се повреждат най-рядко. Прочети още