<br />
<b>Notice</b>:  Undefined variable: title in <b>/var/www/sitesuper/apps/www/views/articles/view.phtml</b> on line <b>4</b><br />

Автоматична или ръчна трансмисия?

Дилемата за автомобил с автоматична или ръчна скоростна кутия е една от онези без абсолютно правилен отговор. Лесно ще намерите привърженици както на автоматиците, така и на колите със скорости и всъщност това е единствената истина – личните предпочитания и усещане за комфорт при шофиране.

В държави като САЩ и Канада автоматиците отдавна доминират пазара и са предпочитани от тамошните шофьори. В Европа, включително и в България, автоматиците също разширяват пазарния си дял. Тук все още може да срещнете скептици, които ще кажат, че автоматиците са за слаби шофьори и новаци, но реалността е, че и двата типа скоростни кутии си имат своите предимства и недостатъци при определени обстоятелства.

За какво ни е скоростна кутия?

Скоростната кутия се състои от механизъм от предавки, които променят въртящия момент и оборотите на двигателя, което съответно се отразява и на въртенето на колелата. За всички е известно, че няма как да потеглите и да се движите само на първа скорост от точка А до точка Б. Предавателната кутия гарантира правилното съотношение между мощност и скорост. А по същество представлява именно кутия с двойки зъбчати колела. Превключвайки скоростите на автомобила, превключвате между тези двойки. А автоматикът, респективно, го прави автоматично.

Какви са разликите, плюсовете и минусите на колите с автоматични и ръчни скоростни кутии?

Автомобил с ръчна трансмисия

При него, както подсказва името, предавките се сменят ръчно чрез скоростния лост. Може би помните, че някои автомобили навремето имаха скоростен лост на таблото – като Трабант или Вартбург. Сега почти без изключение той се намира долу вдясно от водача. Доста отдавна автомобилите имаха масово четири скорости (без да броим задната предавка), докато сега са с 5 – 6 и дори повече.

Колите с ръчна скоростна кутия имат три педала: газ, спирачка и съединител (амбреаж). Последният се използва при превключването на предавките. Това е и един от недостатъците, които любителите на автоматици намират в колите с ръчни скорости – необходимостта от превключване и координация със съединителя. Истината е, че това е затруднение предимно за нови шофьори и с течение на практиката се свиква сравнително бързо.

Възможността за ръчно управление на скоростите от своя страна дава доста по-добра възможност за контрол над автомобила, по-бързо ускоряване (например при изпреварване) или използването им за намаляване на скоростта чрез смяна на по-ниска предавка.

Други преимущества са сравнително по-ниската цена на самия автомобил, както и предполагаемо по-ниския разход – при равни параметри на автомобила и според стила на шофиране.

Поддръжката и ремонта на автомобили с ръчна скоростна кутия също така е по-евтино, а и по-лесно ще намерите сервиз или майстор за нея. Макар че точно скоростната кутия не е от най-често развалящите се неща по автомобила.

Автомобил с автоматични скорости

Феновете на автоматиците биха спорили по някои от изброените предимства на колите с ръчни предавки. Например за разхода и за ускоряването, тъй като има различни типове автоматици – при тези от типа Типтроник има режим и за ръчна смяна на предавките. Допреди време автоматиците се смятаха за лукс заради разликата в цената, която с развитието на автомобилната индустрия се смалява.

Автоматичните автомобили са с безспорни преимущества за градски трафик и задръствания, в които колата се управлява почти единствено с педала на спирачката (при отпускането му колата автоматично потегля леко). Автомобилът няма педал за съединител и не е необходимо да включвате и изключвате от скорост при движение тип „спри – тръгни“. А и почти няма риск от гаснене.

Сравнително новите шофьори със сигурност биха оценили удобството на автоматика, но се смята, че после преминаването на автомобил с ръчни скорости е по-трудно (за разлика от обратния случай – преминаване от ръчни към автоматични скорости).

Макар и да не ги „виждате“ в момента автоматиците имат по 6 до 8 скорости, а някои двигатели дори са с 9 – 10 (като на Honda, Ford, General Motors). И все пак и колите с автоматични скорости имат лост на същото място, където е скоростният при тези с ръчни предавки. На него има следните позиции: P - Parking (ръчната спирачка), R - Reverse (заден ход), N - Neutral (свободна скорост), D - Direct (за потегляне, при което кутията превключва сама – позициите може да са 1 до 3 или повече).

Независимо какъв автомобил карате, може да се възползвате от обратния лизинг на Credissimo Супер, когато имате нужда от повече средства. Може да получите от 2500 до 20 000 лв., като автомобилът си остава във ваши ръце и продължавате да го ползвате за срока на изплащане, който може да бъде до 48 месеца.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

Къде високият клас и високите технологии се обединяват в един автомобил, при това сериен? Във Volkswagen Touareg. Прочети още
Да си шофьор, означава да си внимателен с всички участници в движението, включително и пешеходците. Прочети още
Шофирането по време на дъжд, изисква допълнително внимание и може да бъде изключително опасно. Ето как да се предпазите. Прочети още