Автоистория: Руското чудовище - Лада Нива

Тази кола е стигала до Антарктика и се е качвала на собствен ход почти до Еверест. Спечелила е призове в редица ралита, включително три пъти на „Рали Дакар“. „Скачала“ е с парашут и в определени случаи може да плува. Всъщност може да я карате в еднометров сняг, 60 см. вода и по 58-градусови наклони.

А освен хора, са я карали и мечки.

Единствената съветска кола, добила еднаква популярност както в страните от бившия Източен блок, така и в западните държави. И единствата съветска кола, пробила на пазара в Япония.

Дами и господа: Лада Нива!

Но не си мислете, че е останала в историята, защото само преди месец и нещо беше представен концептуалния модел Lada Niva 4x4 Vision, който предстои да влезе в серийно производство.

Новият модел на Лада Нива

Но за последните развития около легендата, малко по-късно.

Джип за обикновените хора!

Всичко започва около 70-ата година, когато тогавашния председател на Съвета на министрите на СССР (равносилно на премиер) Алексей Косигин възлага на ВАЗ да разработят високо проходим автомобил, който да е подходящ както за военни цели, така и за обикновените земеделци. И разработките стартират веднага. Преди да се стигне до серийното производство обаче минават 7 години и няколко „неподходящи“ опита. Един от тях например твърде силно прилича на УАЗ, при това е с отворено купе и без врати, поради което отхвърлен като вариант.

В края на краищата през 77-а се появява и първата Нива серийно производство. Автомобилът има 1568-кубиков двигател, който е заимстван от ВАЗ-2106. Първоначално 4х4 системата включва три диференциала (преден, централен и заден), а постоянното задвижване на всички колела не може да се изключва. През 90-те години ВАЗ-двигателят е подменен с 1,7-кубиков и осъвременен вариант. Тогава са осъществени и първите по-сериозни промени по дизайна и каросерията.

По интересните истории около Лада Нива обаче не са толкова свързани с параметрите й. На първо място, тя се оказва трудно достъпна за „обикновените съветски хора“, за които е уж е предназначена. Скоро след началото на производството 80% от него започват да се изнасят, а оставащите на вътрешния пазар бройки се придобиват по трудния начин – със записване и връзки. За сметка на това, Лада Нива набира достатъчно популярност зад граница и особено в някои държави като Франция.

Любопитни факти, куриози и рекорди

Безбройни са историите, свързани с Лада Нива, но нека започнем с това как през 80-те французите пощуряват по нея. Причината е, че участници в „Рали Дакар“ в три поредни години отбелязват различни постижения и победи именно с Лада Нива, което значително повишава популярността й. Продажбите се увеличават шесткратно и от 70 хиляди произвеждани от СССР по това време автомобили 24 хиляди се продават годишно във Франция.

„Рали Дакар“ далеч не е единственото състезание, печелено с Нива. Такива автомобили участват още в ралита в Тунис и Алжир. През 84-а печели и трансафриканското рали „Атлас“, като е един от трите изобщо финиширали автомобила от 120-те участници в състезанието.

Лада Нива финишира на Рали Дакар

98-а е била годината за поставяне на териториални рекорди от Лада Нива. Автомобилът е откаран и спуснат с парашут на Северния полюс, където служи съвестно няколко години. Също тогава Лада Нива за пръв път се изкачва до алпинистка база под Еверест на 5200 м на собствен ход. През следващата година подобрява рекорда си като стига до 5726 м надморска височина в Тибетското плато, отново в Хималаите.

Лада Нива в Хималаите

Нива може да е имала много модификации, включително тривиални като линейка или такси. Но сред най-атрактивните е тази, създадена специално за Московския цирк на булевард "Цветной". Представлява розов кабриолет и по време на представленията е шофиран на манежа от мечки.

Циркова мечка шофира Лада Нива

Но безспорно най-впечатляваща е амфибията – модификация, която може спокойно да се движи в средно дълбока река. Само че макар прототипът на амфибията успешно да преминава тестовете, така и не стига до производство и интегриране във военните сили.

Коя е Лада 4х4?

През 1998 г. General Motors и АвтоВАЗ правят джойнтвенчър, чиято собственост става и името Нива (няколко години по-късно е официално прието то да бъде на латиница). Така се ражда и моделът Chevrolet Niva.

За пряк наследник на „старата“ Нива се води Лада 4х4.

Показаният тази година на автомобилното изложение в Москва следващ модел (на снимката в началото на статията) би трябвало да в производство през следващите една-две години. Автомобилът ще е върху платформа Renault - Nissan (алиансът държи контрола в АвтоВАЗ) и ще има доста от компонентите от Dacia Duster.

Както и да я наричаме, Нива или 4х4, за много хора тя ще си остане романтичен спомен, особено ако сте притежавали такава. А независимо какъв автомобил притежавате в момента може да получите за него обратен лизинг от “Credissimo Супер“ на стойност от 3000 до 30 000 лв. и възможност за изплащане до 48 месеца. През това време колата си остава във ваши ръце и продължавате да я използвате, както и досега.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

Колко още ще чакаш, преди да прекрачиш бъдещето? Изборът ще става все по-голям. Прочети още
Гараж на три етажа и автомобили на стойност стотици милиони? Защо не, ако можеш да си го позволиш?! Прочети още
Никой не иска кола, която да прекарва повече време в сервиза, отколкото на пътя. Ето кои автомобили се повреждат най-рядко. Прочети още