Автоистория: Японският ронин, който издържа теста на времето

Mitsubishi е огромен японски конгломерат, който обхваща широка палитра от производствени дейности от хранителни продукти, през производство на гориво и пластмаси, до телекомуникации. Но естествено, извън Япония е най-популярен с автомобилите си (е, може би и с климатичните си системи). В момента компанията е седмият по големина автопроизводител в Япония, като през годините е стигал и до четвърто място, но след няколко тежки удара мина назад. 150 години след създаването си Mitsubishi все още устоява на предизвикателствата на времето и се развива в крак с тенденциите.

От кораби и самолети към автомобили

Mitsubishi е основана през 1870 г. като корабостроителна компания, по-късно се занимава и със самолетостроене. Минават почти 50 години преди да започне производството на автомобили и вероятно няма да е изненада, че първата кола е наречена Mitsubishi Model A. Това е първият автомобил серийно производство в Япония и е базиран на Fiat Tipo 3. Model A обаче е доста по-скъп от сходните автомобили на европейските и американски конкуренти, така че 4 години по-късно, през 1921 г., производството му е преустановено, а в следващото десетилетие компанията прекратява опитите си за автомобилостроене.

През 34-а година Mitsubishi Shipbuilding и Mitsubishi Aircraft се обединяват в Mitsubishi Heavy Industries – компанията, която е познаваме така и до ден днешен. Наред с частите за кораби и самолети Mitsubishi започва работа и по модела PX33 – първият японски седан за военна употреба с 4х4 задвижване.

Раздробяване, обединяване и първи успехи

По време на Втората световна война компанията използва военнопленници за работна сила в заводите си. След войната това води до редица съдебни дела и през 2015 г. Mitsubishi официално се извини на американския народ за използването на американски войници за принудителен труд.

През 50-те компанията попада под закона „Зайбатсу“, който предвижда разбиването на големите конгломерати и корпорации в Япония. Mitsubishi се разделя на три регионални фирми, които биват обединени отново през 1964 г. Междувременно обаче се появява легендарният Mitsubishi 500. По това време японската икономика е във възход, заплатите се покачват и мъникът е създаден като достъпна семейна кола.

mitsubishi 500

След това започва производството на Minica, който се превръща в най-дълго произвеждания модел на Mitsubishi. През 2011 г. той е заменен от Mitsubishi eK.

mitsubishi minica

Друг дългогодишен модел на Mitsubishi е Colt, който се произвежда от 1962-а до 2012-а. Моделът е така познат в Европа и Америка, докато в Япония се продава под наименованието Mirage. През годините търпи много модификации, някои от които са дистрибутирани под названието Mitsubishi Lancer.

mitsubishi lancer

Поредица партньорства

За да увеличи присъствието си в чужбина Mitsubishi започва да сключва партньорства с други компании. През 71-а продава 15% от собствеността на Chrysler. Така Mitsubishi Galant започва да се продава като Dodge Colt в САЩ и като Chrysler Sigma в Австралия. Японците обаче успяват да изградят собствена дистрибуторска мрежа за Colt в Европа и тук започват търканията между двете компании. През 80-те Chrysler се бори с фалит и се налага да продаде австралийското подразделение на Mitsubishi. Все пак двата производителя продължават да си партнират на територията на САЩ и така се ражда Diamond Star Motors. Джойнт венчърът оцелява до 91-а, когато Chrysler продава дела си на Mitsubishi. Заводът там беше затворен през 2015 г., за да се фокусира повече над азиатския пазар и производство.

Пред 90-те Mitsubishi прави опити да придобие Honda, на което обаче конкурентната компания се противопоставя и в края на краищата успява да устои. Причината за самочувствието на Mitsubishi е възхода на Pajero и драстично увеличените приходи. По това време останалите японски производители подценяват нарастващия интерес към SUV автомобилите и Pajero няма особена, ако не и никаква, конкуренция.

pajero evolution

По това време се ражда и партньорството с Volvo, от което се ражда Mitsubishi Carisma.

mitsubishi hatchback

През годините Mitsubishi си партнира и с френската Groupe PSA по разработките на дизелови двигатели. През 99-а е създаден и алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi, който съществува и до днес.

Не може без скандали

От Mitsubishi два пъти са признавали за прикриване на дефекти по автомобилите, което често е определяно и като „един от най-големите скандали в японската корпоративна история“. Сред прикриваните дефекти са отказващи спирачки и съединители, и течове на гориво. В началото на хилядолетието компанията трябваше да върне за ремонт общо милион леки автомобили, камиони и бусове. Президентът на Mitsubishi и още 23-ма служители бяха арестувани и съдени.

През 2016 г. пък около компанията избухна скандал за манипулиране на тестове за разход на гориво, който коства на Mitsubishi 173 млн. долара. А пък в края на миналата година председателят на Renault-Nissan Карлос Гон беше арестуван по обвинения за финансови измами. След разкритието за поведението му Гон беше освободен и от председателското място в съвета на Mitsubishi. Наложи се французите и японците да направят съвместно изявление и да потвърдят, че скандалът няма да развали алианса.

Напред в електрическото бъдеще

Последните новини са около произвеждания от 10 години Outlander Sport, който са очаква да получи няколко подобрения през 2020 г. Plug-in хибридът получи наградата „Кола на годината“ в Япония през 2013 г. и от тогава е един от най-успешните проекти на компанията.

Както повечето производители и Mitsubishi се ориентира в голяма степен към електрическите и хибридни разработки в рамките на програмата си Drive@Earth. Съвсем скоро, на автомобилното изложение в Женева, се очаква премиерата на ASX, както и концептуалният Mitsubishi Engelberg Tourer.

Какъвто и да е вашият предпочитан автомобил, трябва да знаете, че може да получите финансиране срещу него от „Credissimo Супер“. Според оценката на колата получавате обратен лизинг на стойност от 3000 до 30 000 лв. с възможност за изплащане до 48 месеца. През този период продължавате да ползвате автомобила си както и преди.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

Шофирането в сняг и заледяване трябва да бъде особено предпазливо Прочети още
Някои автомобили си остават само концепция, но се превръщат в основа за развитие на индустрията Прочети още
SUV автомобилите могат да бъдат едновременно мощни, пъргави, удобни и луксозни Прочети още