Автоистория: Какво стои зад емблемите на авто марките (I Част)

Едно от първите неща, които малките момчета научават за автомобилите, е да различават марките по техните емблеми. А те не са просто лога със символи. Зад всяко от тях се крие далечен смисъл и история, свързана с основателите, националността на производството, а понякога дори и философски понятия. Повечето от емблемите почти не са се променяли през изминалите десетилетия и дори век, откакто съществуват с изключение на някои стилистични подобрения. Замисляли ли сте се какво се крие зад емблемата на автомобила, който управлявате всеки ден? Може би ще го откриете в историите по-долу, а в първата част на статията ще се разходим из части от Европа.

BMW

Освен абревиатурата на самата марка емблемата на BMW се състои от кръг, разграфен на четири сектора – два бели и два светло сини. Поради някаква странна причина, датираща от стара реклама на марката, много хора си мислят, че то изобразява самолетна перка. Това обаче е мит, подклаждан от факта, че BMW е наследник на авиопроизводителя Rapp. От първоначалната компания обаче е заимствана единствено идеята за кръгло лого с името на марката. Светло синьото и бялото са цветовете на Свободната държава Бавария – една от германските провинции, където е и централата на производителя.

Audi

Четирите кръга в емблемата на Audi символизират обединението на четири автомобилни производителя - Horch, DKW, Wanderer и NSU. Името е измислено от собственика Аугуст Хорх и представлява следния каламбур: Horch на немски звучи като думата за „чуй, слушай“. А пък Audi означава „слушай“ на латински. Тъй като малко прилича на логото на Олимпийските игри производителят попада в необичайната ситуация да бъде съден от МОК (Международният олимпийски комитет) заради търговската марка, само че губи делото.

VW

Това лого на пръв поглед е скучно – кръг с абревиатурата на VolksWagen в него. Това е едно от най-модифицираните лога. Може би си спомняте връзката на концерна с Хитлер и историята на легендарния VW Beetle. Това обяснява и защо на най-старата емблема VW е интегрирано в свастика… Впоследствие тя е премахната и абревиатурата се озовава в средата на зъбчато колело. До след Втората световна война, когато концернът се озовава в британски ръце, а емблемата е стилизирана горе-долу до това, което познаваме днес. Синият фон е по-скоро маркетингов инструмент, отколкото исторически обоснован. Избран е, защото внушава висок клас и надеждност.

Opel

И тази емблема претърпява доста трансформации, в началото прилича повече на семеен герб, отколкото на лого на автомобил. От 30-те до 80-те години пък в познатия и сега кръг е изобразен цепелин – символ на прогреса. Едва през 80-те се появява дизайнът на емблемата който познаваме и днес. Произходът му води началото си от легендарна серия камиони, произвеждани по време на войните - Opel Blitz. Blitz означава светкавица, така че дизайнерите използват последната буква на модела - „Z“ и я превръщат именно в такава.

Mercedes

Mercedes (Мерседес) – всички са наясно, че това е името на дъщерята на основателя на марката Карл Бенц. Емблемата символизира звезда, а историята разказва, че навремето Карл пратил на жена си писмо с надраскано изображение на трите лъча и написал: „Това е звездата, която ще свети над бъдещите ни успешни предприятия“. Според някои трите лъча са символ на земята, въздуха и водата, но това е сред непотвърдените теории.

Ferrari

Най-отгоре на логото може да видите цветовете на италианското знаме, а жълтият фон на емблемата символизира цвета на провинция Модена (едноименният град е родното място на основателя Енцо Ферари). Конят, с който най-вероятно свързвате марката, е нещо като талисман. Ферари се запознал с родителите на герой-авиатор от Първата световна война. На бойния му самолет е имало изобразен кон и майката на момчето помолила Енцо в знак на почит да постави кон и на емблемата на автомобилите. „Той ще ви носи късмет“, казала тя. Ако се чудите, защо буквите от двете му страни не са EF (от името на основателя), а SF – то това е Scuderia Ferrari или „Отбор Ферари“.

Alfa Romeo

И така неусетно се преместваме на италианска земя, където емблемата на Alfa Romeо, която се смята за едно от най-елегантните автомобилни лога. Първата част от името е акроним на Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, докато Ромео е фамилията на бизнесмен, купил компанията през 1915 г. В лявата част на емблемата има червен кръст – символ на Милано. Вдясно има огнедишащ змей, взет от герба на Висконти – фамилия, управлявала дълго време Милано и Ломбардия. Това, което може да помислите за огнени пламъци, излизащи от пастта на змея, всъщност е човешка фигура, а корените на изображението са в местна рицарска легенда.

Peugeot

Peugeot носи лъва като символ далеч преди компанията да започне да се занимава с автомобилостроене. Първоначалният бизнес включва разнообразни дейности от производството на стоманени изделия, през търговия с кафе и подправки, та до шиене на кринолинови рокли. Когато собственикът Арманд Пежо развива интерес към автомобили и велосипеди, новата компания получава името и символа на стария бизнес. Лъвът в началото е в клетка, после е изобразявана само главата му и така, докато се стигне до днешното опростено лого.

Renault

Емблемата на Renault пък почти никак не се е променяла през годините. А ако се чудите, какво ли може да представлява някакъв си ромб – това всъщност е стилизиран диамант. Още с измислянето му в края на 19 век тримата братя основатели са вложили в него смисъла на качеството (затова е диамант) и на постоянното усъвършенстване (сребристия цвят). И до ден днешен Renault стои зад тези движещи сили, а емблемата и без значителни промени и подобрения е класическа за всички времена.

Citroën

Най-буквалистичната емблема. Двете обърнати криви символизират шевронни зъби (елемент в скоростната кутия), което пък има отношение към автомобилите с две предавки от онова време, което пък от своя страна е знак на почит към създателя на марката, който бил инженер. Доста скучна и техническа история, но логото на френската марка също е сред най-стилните днес, дори човек да няма представа какво представлява. Претърпяло е известни модификации но въпросните два шевронни зъба неизменно са на всяка от тях.

По-нататък ще обърнем внимание на автомобилите на британския Остров, в Скандинавието, както и на някои марки от бившите соц-страни. Доста символика и истории за разказване има при азиатските емблеми, а задължително ще се спрем и на американските легенди. Но какъвто и автомобил да шофирате, винаги може да получите за него обратен лизинг от „Credissimo Супер“ – на стойност до 30 000 лв. според оценката на колата ви и със срок на изплащане до 48 месеца, в които продължавате да карате любимия си автомобил.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

R-Line добавя ексклузивност независимо дали е в добавка към мини градски автомобил, кросоувър или седан. Прочети още
Само след няколко години половината продадени коли в света ще са електрически. Защото освен по-добри, ще стават и по-евтини. Прочети още
Супер-коли, звезди и знаменитости, и щур купон. Или накратко - най-луксозното рали в света. Прочети още