Автоистория: BMW – от самолетни двигатели до състезателни коли

Сто и две години не са никак малко, включително и за историята на една от най-популярните автомобилни марки. За малко повече от век BMW минава през разнообразни трансформации – от производство на самолетни двигатели, през опити за закриване, има тъмна страна в историята си по време на Втората световна война, преживява опит за превземане от страна на Mercedes, а междувременно се превръща в гигант с амбицията да стане първи в света в луксозния сегмент.

Кратката слава на самолетните двигатели

По време на Първата световна война търсенето на аеротехнологии е изключително високо. Затова и през 1916 г. две сравнително малки фабрики за самолетни двигатели обединяват усилията си в производството – едната е на Карл Рапп, а втората на Густав Ото, синът на създателя на четиритактовия двигател Николаус Ото. Новата компания се нарича Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW) – Баварски самолетни заводи.

Всичко върви чудесно, докато след края на войната Германия получава забрана за производство на самолети. Фирмата е изправена пред опцията да бъде закрита. Вместо това е продадена и скоро се слива с новосъздадената Bayerische Motoren Werke (BMW), чието име се запазва и до днес. Към този момент BMW е  „преквалифицирана“ в производството на спирачни системи за железопътния транспорт.

Новият собственик е италиано-австрийският магнат Камило Кастильони – един от най-богатите хора в Европа по едно време и притежател на над 170 компании. Той измества производството край Мюнхен, където и до днес са централата на концерна и основния му завод.

През 1923 г. BMW представя свой модел мотоциклет - R32. Това е голяма крачка за компанията, която дотогава не е произвеждала цялостно превозно средство. Няколко години по-късно е пуснат и първият автомобил на марката - Dixi 3/15, като копира дизайна на Астън Мартин. BMW започва да работи по собствен дизайн едва в началото на 30-те години.

Тъмните времена

Както по-голямата част от заводите през Втората световна война BMW минава под контрола на нацисткото управление и произвежда предимно самолетни двигатели за бойните самолети и мотоциклети за армията. Производството на цивилни автомобили е сведено почти до нула. За да отговори на търсенето от армията компанията се нуждае от много повече работници. В такива се превръщат политически затворници от Източна Европа и затворници от концентрационните лагери, които работят в нечовешки условия.

И естествено след края на войната фабриките са превзети от съюзническите сили, част от тях спират работа. Част от оборудването на завода в Мюнхен дори е конфискувано и транспортирано в съюзническите държави като част от военните репарации. За да оцелее компанията започва да произвежда тенджери, тигани и друга кухненска посуда.

Едва през 1951 г. BMW отново започва отново да произвежда коли. И точно след като се е съвзела от последствията от войната през ’59-а компанията претърпява нов удар: Daimler-Benz, компанията – майка на Mercedes, се опитва да превземе конкурента чрез изкупуване на акциите. Планът не успява и всички акционери са впрегнати в обратното им изкупуване. Мажоритарната част отива в ръцете на Херберт Кванд – човекът, който извежда BMW на лидерско място в автопроизводството.

Разрастване, разрастване, разрастване

70-те години на миналия век са златна ера за BMW. Именно тогава тя се формира до познатата ни днес компания. Освен разширяване на производството в този период е създадена дъщерната лизингова компания BMW Kredit с помощта на която се набират средства и се дава възможност за достъп до автомобили и на развиващи се пазари. В този период се появява и първият завод на друг континент – близо до Претория в тогавашната ЮАР, с цел създаване на нови работни места по време на апартейда.

Пак в този период е създадено дъщерното дружество BMW Motorsport с фокус върху състезателните автомобили. Първоначалната идея е първият състезателен автомобил да бъде създаден по поръчка на BMW от Lamborghini. Сделката пропада, така че германската компания се залавя сама за работа и така се ражда първият BMW M.

И това е само началото, скоро се появяват BMW Golfsport, Yachtsport и BMW Mountains, респективно фокусът се разширява към голфа, яхтите и планински превозни средства. А малко по-късно е открито и производството за луксозния сегмент, което е базирано във Франция.

90-те години са следващият важен етап в развитието на компанията. Първата грандиозна крачка по това време от откриването на център за иновации. Никоя друга автомарка не разполага със собствен тогава. Втората е експанзията на американския пазар и откриването на собствена фабрика в Южна Каролина. Първоначалната идея е там да се произвежда спортния Z3, впоследствие портфолиото се разширява. Към днешна дата в САЩ се произвеждат моделите Z3, X3, X5, и X6. Пак през 90-те BMW купува Rover и групата Rolls-Royce. С първата компания обаче се разделя през 2000-та година, като запазва само производството на Mini, което успява да превърне в хит.

Преди всички

В момента германския концерн, съвсем естествено, е фокусиран върху разработването на електроавтомобили и пускането на пазара на i3 през 2013 г. е важен момент в историята на BMW. Моделът се превръща в един от трите най-продавани електрически автомобили в света. В интерес на истината обаче, първата им електрокола е създадена още през 1972 г. Тя има 12 батерии и може да измине до 30 километра с едно зареждане. Разбира се, не е предвидена за пазара, но се смята за добър инженерен експеримент.

Вторият акцент в съвременната стратегия на BMW е превръщането на марката в лидер в луксозния сегмент. План, който компанията смята да осъществи до 2020 г.

Ако сте пропуснали статията за актуалните серии и модели на BMW, може да се ориентирате в странната им система за наименуване в „Коя серия на BMW е за теб?“

А ако сте пропуснали да проучите какво е „Credissimo Супер“ – това е обратен лизинг, при който с помощта на автомобила си и в зависимост от неговата оценка може да получите от 3000 до 30 000 лв. заем, с удобно изплащане до 48 месеца, през които продължавате да ползвате колата си както преди.

arrow_forwardНаучи как

 

Новини

R-Line добавя ексклузивност независимо дали е в добавка към мини градски автомобил, кросоувър или седан. Прочети още
Само след няколко години половината продадени коли в света ще са електрически. Защото освен по-добри, ще стават и по-евтини. Прочети още
Супер-коли, звезди и знаменитости, и щур купон. Или накратко - най-луксозното рали в света. Прочети още